IBM PS/2 Model 30 286

IBM's Personal System 2, beter bekend als de PS/2, markeerde een belangrijke evolutie in de geschiedenis van personal computers toen het in 1987 werd uitgebracht. Deze derde generatie PC's nam de fakkel over van zijn voorgangers zoals de IBM PC, XT, AT en de PC Convertible. De IBM PS/2 Model 30 markeerde het begin.

IBM PS/2 Model 30 286

De PS/2-serie introduceerde verschillende technologische vernieuwingen die uiteindelijk de norm zouden worden in de pc-industrie. Onder deze waren de 16550 UART voor seriële communicatie, het 1,4 MB 3,5-inch floppydiskformaat, het Model M-toetsenbord met zijn kenmerkende indeling, 72-pins SIMM's voor geheugenuitbreiding, de PS/2-interfacepoort voor muizen en toetsenborden, en de VGA-standaard voor videoweergave (vanaf dit model, de IBM PS/2 Model 30 had nog MCGA).

De Model 30-reeks was de instap reeks. Met een prijs van US$1,695 voor de versie met 2 diskettestations of $2,295 voor de versie met harddisk, was deze aanzienlijk goedkoper dan $3595 for the basic Model 50. Bovendien gebruikte de Model 30 ook de meer gebruikte ISA-uitbreiding in plaats van het gepatenteerde MCA (Microchannel Architecture).

Een bijzonder model binnen de PS/2-lijn was de Model 30-286 uit september 1988, die de kracht van de 286-processor van Intel benutte. Deze machine was ontworpen voor zowel efficiëntie als compatibiliteit, met een 10 MHz 80286-processor die een aanzienlijke prestatieverbetering bood ten opzichte van de oorspronkelijke Model 30, die een 8086-processor gebruikte.

Een andere belangrijke verandering tegenover de voorganger is het gebruik van een VGA-aansluiting in plaats van de MCGA.

IBM's PS/2-lijn, met zijn geavanceerde maar gepatenteerde MCA-bus in de hoger geprijsde modellen, was een poging om de controle over de pc-standaarden terug te winnen. Hoewel dit leidde tot een zekere incompatibiliteit met de bestaande IBM-compatibele hardwarestandaarden, bleef de PS/2 populair, vooral in de zakelijke sector. De Model 30-286, met zijn balans tussen prestaties en compatibiliteit, werd een aantrekkelijke keuze voor bedrijven die hun systemen wilden upgraden zonder de noodzaak van volledige vervanging van hun bestaande hardware.

Tegen 30 september 1988, slechts anderhalf jaar na de lancering, had IBM al 3 miljoen PS/2-systemen verkocht, wat de sterke positie van het bedrijf in de markt voor zakelijke computers onderstreepte.

De PS/2-lijn was bedoeld om een nieuwe standaard te zetten. Er werd dus ook een nieuw besturingssysteem ontwikkeld. Dit werd OS/2 wat samen met Microsoft werd ontwikkeld. Versie 1.0 komt uit april 1987 en versie 1.10 van grofweg een jaar later bevatte een grafische omgeving. De PS/2 Model 30 waren de eerste waar OS/2 op kon draaien. Ook PC-DOS werd ondersteund.

september 1988
Intel 80286