IBM PS/2 Model 30

De Personal System/2 of PS/2 is de derde generatie personal computers van IBM. Uitgebracht in 1987 als vervanger voor de IBM Personal Computer.

IBM PS/2 Model 30

Volgens de reclame uitingen van IBM:
"De IBM 8530, Personal System/2 Model 30 is een nieuw computersysteem voor algemene doeleinden dat verbeterde functies biedt die verder gaan dan die van de IBM PC en PC XT*, met name op het gebied van grafische weergaven, tegen lagere prijzen voor de klant. Dit systeem omvat standaard veel nieuw geïntegreerde functies, zoals een grafische adapter en parallelle poort. Ook kunnen veel bestaande pc-optiekaarten worden aangesloten voor verdere uitbreiding. 3,5 inch (720 kB) diskettedrives en 8530-021 met een vaste schijf van 20 megabyte en een enkele diskettedrive. Alle modellen hebben standaard 640 KB RAM."

Het verving officieel de IBM PC, XT, AT en PC Convertible in IBM's line-up. Veel van de innovaties van de PS/2, zoals de 16550 UART (seriële poort), 1440 KB 3,5-inch floppy disk-formaat, model M toetsenbordindeling, 72-pins SIMM's, de PS/2-poort en de VGA-videostandaard, gingen op om standaarden te worden in de bredere pc-markt.

De PS/2-lijn is gemaakt door IBM, gedeeltelijk in een poging om de controle over de pc-markt terug te krijgen door de geavanceerde, maar gepatenteerde Micro Channel-architectuur (MCA) op de duurdere modellen te introduceren. Deze modellen bevonden zich in de vreemde positie dat ze incompatibel waren met de IBM-compatibele hardwarestandaarden die eerder door IBM waren opgesteld en in de pc-industrie werden toegepast. De oorspronkelijke PS/2-computers van IBM waren echter populair bij zakelijke kopers op de doelmarkt, en tegen 30 september 1988 meldde IBM dat het 3 miljoen PS/2-machines had verkocht. Dit was slechts 18 maanden nadat het nieuwe assortiment was geïntroduceerd.

Soort
Desktop computer