IBM PS/2 Model 60

De IBM PS/2 Model 60, oftewel de 8560 is uit de eerste lichting PS/2-machines van IBM met de beruchte Micro Channel Architecture.

IBM PS/2 Model 60

Het Personal System / 2 of PS / 2 is de derde generatie personal computers van IBM. Het werd uitgebracht in 1987 en verving officieel de IBM PC, XT, AT en PC Convertible in IBM's line-up. Veel van de innovaties van de PS / 2, zoals de 16550 UART (seriële poort), 1440 KB 3,5-inch floppy disk-formaat, Model M toetsenbordindeling, 72-pins SIMM's, de PS / 2-poort en de VGA-videostandaard, gingen op om standaarden te worden in de bredere pc-markt.

De PS / 2-lijn is gemaakt door IBM, gedeeltelijk in een poging om de controle over de pc-markt terug te krijgen door de geavanceerde maar gepatenteerde Micro Channel-architectuur (MCA) op de duurdere modellen te introduceren. Deze modellen bevonden zich in de vreemde positie dat ze incompatibel waren met de IBM-compatibele hardwarestandaarden die eerder door IBM waren opgesteld en in de pc-industrie werden toegepast. De oorspronkelijke PS / 2-computers van IBM waren echter populair bij zakelijke kopers op de doelmarkt, en tegen 30 september 1988 meldde IBM dat het 3 miljoen PS / 2-machines had verkocht. Dit was slechts 18 maanden nadat het nieuwe assortiment was geïntroduceerd.

april 1987
Intel 80286 @ 10