Tandy TRS‑80 Color Computer 2

In de 1977 is Motorola samen met Tandy begonnen aan een terminal voor boeren (AgVision) om informatie op te halen en deze in kleur weer te geven op een normale TV.

Tandy TRS‑80 Color Computer 2

Toen in 1980 de opmars van de thuiscomputer met kleur kwam, besloot Tandy om de terminal voor boeren te verbouwen tot een volwaardige computer. De Color Computer was geboren (ook bekend onder de naam CoCo).

De originele Color Computer heeft een grijze kast. In 1982 werd deze wit en naar Europa verscheept als een Color Computer 2. In 1983 volgde een nieuwe kortere witte kast die later ook werd gebruikt in de laatste variant, de Color Computer 3

De naamgeving gekozen voor deze machine (TRS-80) is eigenlijk niet kloppend. TRS staat voor Tandy Radio Shack en 80 staat voor de Z80-processor. Echter zit er helemaal geen Z80 in deze machine, maar een Motorola 6809E.

De CoCo heeft voor een korte periode succes in Europa gekend, maar de concurrentie in Europa was groot.

Desktop computer
Processor
Motorola 6809E @ 0.897 Mhz
Geheugen
16kB
Besturingssysteem
Microsoft Basic

Interactief opgesteld in de jaren 80 ruimte.