Tandy TRS‑80 MC‑10

De Tandy TRS-80 MC-10 is een compacte microcomputer die in 1983 werd uitgebracht door Tandy Corporation. Het was bedoeld als een goedkoper alternatief voor de Color Computer, in lijn met de Sinclair ZX-Spectrum.

Tandy TRS‑80 MC‑10

De computer was gebaseerd op de Motorola 6803-processor en had een kloksnelheid van 0,89 MHz. Het had 4 KB RAM-geheugen, dat kon worden uitgebreid tot 20 KB met behulp van een optionele geheugenuitbreiding.

De MC-10 had een resolutie van 256x192 pixels op het scherm en kon tekst en eenvoudige afbeeldingen weergeven. Het had ook een ingebouwde programmeertaal genaamd BASIC, waarmee gebruikers hun eigen programma's konden schrijven en uitvoeren.

De computer had verschillende poorten, waaronder een cassette-interface voor het laden en opslaan van programma's op audiocassettes, een printerpoort en een optionele seriële poort voor verbinding met andere apparaten.

Hoewel de MC-10 een betaalbare optie was, werd hij niet zo populair als andere computers uit die tijd, zoals de Commodore 64 of de Sinclair ZX Spectrum. Dit kwam gedeeltelijk door de beperkte mogelijkheden en het gebrek aan softwareondersteuning. Ook de prijs van de Tandy Color Computer was minimaal meer voor een veel uitgebreider systeem.

De Tandy TRS-80 MC-10 is dan ook maar een jaar in productie geweest. De Matra Alice, een directe kloon van de MC-10, had meer succes.

januari 1983
Motorola 6803 @ 0.89 MHz
4 kB
Cassette
Microsoft Basic

Interactief opgesteld in de jaren 80 ruimte.