Power Macintosh G3 (Blue and White)

De Power Macintosh G3 (blauw en wit) (codenaam Yosemite) werd geïntroduceerd in januari 1999, ter vervanging van het Beige Mini Tower-model.

Power Macintosh G3 (Blue and White)

Hoewel nog steeds gebaseerd op de PowerPC G3-architectuur, was de Blue and White een totaal nieuw ontwerp. Het was het eerste nieuwe Power Macintosh-model na de release van de iMac en deelde het blauw-witte kleurenschema van de iMac. De Power Macintosh G3 is genoemd naar zijn derde generatie PowerPC-chip, en introduceerde een snelle en grote Level 2 backside CPU-cache, die op halve processorsnelheid werkt.

Het resultaat was dat deze machines bij de lancering, aanzienlijk sneller presteerden dan Intel-pc's met een vergelijkbare CPU-kloksnelheid, wat Apple ertoe aanzette de televisiecommercials "Snail" en "Toasted Bunnies" te maken. Benchmarks uit het tijdschrift toonden aan dat de G3 / 266 CPU ook beter presteerde dan de 350 MHz PowerPC 604ev-chip in de Power Macintosh 9600.

Er zijn twee generaties van de Power Macintosh G3 uitgebracht. De eerste generatie, in de volksmond bekend als "Beige", werd geïntroduceerd tijdens een speciaal evenement op 10 november 1997. De tweede generatie, officieel bekend als "Blue and White", werd geïntroduceerd in MacWorld San Francisco op 5 januari 1999. De vervanger ervan, de Power Mac G4, werd in augustus van hetzelfde jaar geïntroduceerd.

januari 1999
64MB