Tandy TRS‑80 Expansion Interface

De TRS-80 Expansion Interface is geïntroduceerd in 1978 als uitbreiding op de Tandy TRS-80. De Tandy TRS-80 was niet eenvoudig uit te breiden en deze uitbreiding voorzag hierin.

Tandy TRS‑80 Expansion Interface

De kast is precies zo gemaakt dat deze onder een monitor past. Middels een korte bandkabel wordt de E.I. gekoppeld aan de Tandy. In de E.I. is ruimte om maar liefst 2 voedingen te stoppen, 1 voor de Tandy zelf en 1 voor de E.I.

In de meeste gevallen werd de E.I. voorzien van extra geheugen wat de Tandy bovenop het eigen geheugen kon gebruiken. Tot 32 KB kon worden bij gezet waardoor de Tandy 48K geheugen had.

De grootste reden waarom deze E.I. werd gekocht omdat deze voorzag van een diskette controller. Hierdoor kan de Tandy opstarten van een 5,25" diskette. Tot 4 diskettestations kunnen worden gekoppeld. Standaard zaten er ook een printerpoort en 2 cassette recorder poorten op. Optioneel zit er ook een RS-232 kaart in voor seriële communicatie.

Er waren 3 modellen beschikbaar:

• 26-1140: 0K geheugen voor $299
  • 26-1141: 16K geheugen voor $448
  • 26-1142: 32K geheugen voor $597

In de meeste gevallen was de combinatie stabiel. Echter door de voor straling onbeschermde kabel ving veel signalen op waardoor de computer kon crashen. Ook de connector raakte snel vervuild waardoor verbinden moeilijk werd.

In 1980 verscheen een kleine update welke de stabiliteit verbeterde, echter het jaar er na werd zowel de Tandy TRS-80 als de E.I. niet meer verkocht vanwege het teveel verspreiden van interferentie en men kon niet meer door de FCC worden goedgekeurd.

Accessoire
0 - 32KB