Radio Shack TRS‑80 Daisy Wheel Printer II

De Daisy Wheel Printer II, beter bekend als de Daisy Wheel II, DW II of DWP II, was de TRS-80-printer van de hoogste kwaliteit die Radio Shack verkocht. Het werd in 1980 geïntroduceerd voor een prijs van $ 1960,00, hoewel dat later werd verhoogd tot $ 1995,00. Radio Shack plaatste de Daisy Wheel II in hun catalogus van 1981 tot 1984 als hun "beste high-speed, gevormde-karakterprinter".

Radio Shack TRS‑80 Daisy Wheel Printer II

De Daisy Wheel II was een vervanging voor de zelden herinnerde Daisy Wheel Printer I (catalogusnummer 26-1157), die door Ed Juge als volgt werd beschreven:

Sommigen van jullie (en wij) blijven zich pijnlijk bewust dat de DWP I een fiasco was. Het product was goed, maar er waren ernstige onderdelen en productieproblemen die niet op tijd waren genezen om iets goeds te doen.

Maar de Daisy Wheel II had dergelijke problemen niet. Het woog 28 pond en was bijna volledig gemaakt van dik aluminium. Bob Liddil beschreef het in zijn recensie in 80 Microcomputing als "gebouwd worden als een Sherman-tank."

De Daisy Wheel II kon met 43 tekens per seconde (500 woorden per minuut) afdrukken op papier dat tot 15 inch breed was, met maximaal vijf koolstofatomen. De levensduur van het lint werd geschat op 270.000 tekens voor een koolstoflint of 1.600.000 tekens voor een stoffen lint. Uit de Radio Shack-catalogus uit 1982:

Voor snel afdrukken van superieure kwaliteit kunt u vertrouwen op de TRS ‑ 80 Daisy Wheel II. Met zijn snelle, verwisselbare schrijfwiel en carbonlint krijgt u de "elektrische typemachine" -look die u wilt voor uw belangrijke getypte documenten. En als u klaar bent voor een andere tekenstijl, klikt u gewoon een ander printwiel in.

Het voorpaneel van de Daisy Wheel II bevatte alleen een power-LED, een online / offline-schakelaar en een pitch-selector. De drie mogelijke pitchmodi waren 10 tekens per inch, 12 tekens per inch en proportioneel. Het Courier-wiel dat bij de printer werd geleverd, gebruikte 10 tekens per inch.
Zoals bij elke schrijfwielprinter, moest u overschakelen naar een ander lettertype naar een ander afdrukwiel. Gelukkig bood de Daisy Wheel II "one-touch" installatie en verwijdering van printwielen. Radio Shack verkocht extra wielen voor $ 39,95 per stuk. Onderstreepte en vetgedrukte tekens konden met elk lettertype worden geproduceerd, maar voor cursieve tekens was een speciaal afdrukwiel nodig. Veel voorkomende optionele wielen waren Prestige Elite (12 tekens per inch) en Madeline (proportioneel).

Radio Shack bood een aantal accessoires aan voor de Daisy Wheel II, waaronder:

een bidirectionele tractoraanvoer (catalogusnummer 26-1447) voor $ 289,95
een automatische velleninvoer (catalogusnummer 26-1448) voor $ 1495,00
een automatische envelopinvoer (catalogusnummer 26-1260) voor $ 1195,00
een akoestische hoes voor "superstil printen" (catalogusnummer 26-1455) voor $ 399,00

Er was brede steun voor Daisy Wheel II onder de tekstverwerkingsprogramma's van TRS ‑ 80. Het Daisy Wheel II werd vaak gecombineerd met het TRS ‑ 80 Model II voor een tekstverwerkingswerkstation. Radio Shack verkocht de twee gebundeld met Scripsit als het "Model II Word Processing System" voor $ 6197,00 in hun catalogus uit 1981.

Uitvoerapparatuur
januari 1981

Opgesteld in de jaren 70 ruimte.