EACA EG 2000 Colour Genie

De EACA EG 2000 Colour Genie (ook wel gespeld als Color Genie), geproduceerd door het in Hong Kong gevestigde bedrijf EACA, is een vroege personal computer die zijn intrede deed op de markt in augustus 1982. Deze computer richtte zich op het leveren van verbeterde grafische mogelijkheden en kleuropties vergeleken met zijn voorganger, de EACA Video Genie, die enkel in zwart-wit werkte.

EACA EG 2000 Colour Genie

De Colour Genie werd aangedreven door een Z80A microprocessor met een kloksnelheid van 2,2 MHz. De machine werd standaard geleverd met 16 KB RAM, maar dit kon worden uitgebreid tot 32 KB, wat destijds aanzienlijk was voor een thuiscomputer. Wat de grafische weergave betreft, ondersteunde de EACA EG 2000 een resolutie van 96x160 pixels met de mogelijkheid om 4 kleuren weer te geven, wat het spelletjes en software van levendige visuals voorzag. Een latere versie, herkenbaar aan het metertje dat het niveau van het cassettesignaal dat de computer inkomt aangeeft, bracht deze resolutie naar 102x160.

De Colour Genie maakt gebruik van Colour BASIC. Afgezien van de commando's voor kleur, graphics en geluid was deze BASIC compatibel met die van de TRS80 Model III van Tandy. Na het starten van de computer is zo'n 26kB vrij voor BASIC-programma's in de 32 KB uitvoering.

Voor opslag maakte de Colour Genie gebruik van cassetterecorders, een gangbare oplossing in de vroege jaren '80 voordat floppy disks gemeengoed werden in de thuiscomputermarkt. Gebruikers konden optioneel ook kiezen voor floppy disk drives om zo hun gegevensopslagcapaciteit en toegangstijden te verbeteren. Als besturingssysteem werd BASIC gebruikt, een populaire keuze voor veel personal computers uit die tijd, vanwege zijn toegankelijkheid voor zowel beginners als meer ervaren programmeurs.

Hoewel de Colour Genie voornamelijk in Europa, en met name in Duitsland, verkocht werd, genoot het apparaat enige populariteit door zijn betaalbaarheid en relatief sterke prestaties. Dit werd mogelijk gemaakt door de samenwerking met de Duitse distributeur, Trommeschläger. Ondanks zijn voordelen, werd de Colour Genie uiteindelijk verdrongen door concurrerende systemen zoals de Commodore 64 en de Sinclair ZX Spectrum, die vergelijkbare prijs-kwaliteitverhoudingen boden en daarbij een grotere gebruikersbasis wisten aan te trekken..

Soort
Desktop computer
Fabrikant
Releasedatum
augustus 1982
Processor
SGS Z80 / NEC D780 @ 2,2 MHz
Geheugen
16 kB / 32 kB
Opslag
Cassette
Besturingssysteem
Colour Basic

Museum collectie

Opgesteld in de jaren 80 ruimte.
Collectie Serienummer Eigenaar
EACA EG 2000 Colour Genie 83 10462 Kris Garrein