Commodore VIC‑20 Copy Machine

Illegaal kopiëren van software is niet iets van de moderne tijd of zelfs van het Internet.

Commodore VIC‑20 Copy Machine

In de jaren 80 en begin van de jaren 90 werden spellen net zo goed gekopieerd. Er waren zelfs complete ‘copy parties’ waar mensen met dezelfde systemen samen kwamen om software te kopiëren.

Dat was ook exact waarom deze Commodore VIC-20 in een speciale koffer zit gebouwd en heftig is gemodificeerd, alleen maar om de ROM-cartridges te kopiëren.

De vorige eigenaar heeft deze machine volledig gemodificeerd zodat deze ROM cartridges kan uitlezen, tijdelijk opslaan op cassette (of in de 12 kB geheugen) en daarna via dezelfde cartridgepoort deze kopie programmeren in een ROM. Dat hier warmte bij vrij komt is te merken, er zit een behoorlijk grote ventilator ingebouwd.

De machine zelf start op en kan gekozen worden tussen de standaard Basic van de VIC-20 of een aangepaste versie (zwart scherm, meer karakters op het scherm). Ook zit er een schakelaar op om de extra 8KB uit te schakelen. Opvallend is dat alle aansluitingen aan de rechterkant zitten, boven de standaard cassettedrive.

Een zeer bijzondere machine waarin zichtbaar de nodige uren is gestoken om deze te maken zoals deze nu is. Alles van binnen is keurig afgewerkt.

MOS 6502 @ 1 MHz
12kB