Acer Pentium II Red Hat 6.2 server

Deze Acer desktop heeft een belangrijke rol in het HomeComputerMuseum.

Acer Pentium II Red Hat 6.2 server

Deze Acer desktop heeft een belangrijke rol in het HomeComputerMuseum.

Deze Acer desktop is oorspronkelijk geleverd met Windows 98 of Windows NT en bedoelt als een werkstation. In het museum hebben wij deze computer voorzien van een Linux Red Hat 6.2 installatie en is de inbelserver voor een aantal computers in het museum. Via deze computer wordt het Internet gerouteerd tussen het 56K6 modem en de 100Mbit internet verbinding.

Linux Red Hat is een distributie waar de eerst versie uit kwam op 3 november 1994. Versie 6.2, zoals deze in het museum draait, stamt van 3 april 2000 en was de eerste versie waarbij de de CD-installatie van het Internet kon worden gedownload.

Red Hat behoort tot de eerste generaties van Linuxdistributies, alhoewel Slackware nog ouder is. Deze distributie was pionier in het gebruik van het RPM-pakketformaat en vormde de basis voor verschillende andere distributies, waaronder Mandriva Linux (voorheen bekend als Red Hat Linux met KDE), Yellow Dog Linux (gestart als Red Hat Linux met ondersteuning voor PowerPC), ASPLinux (een versie van Red Hat Linux met verbeterde ondersteuning voor niet-Latijnse tekens) en CentOS.

Vanaf 2003 stopte Red Hat met het uitbrengen van nieuwe versies van Red Hat Linux en verschoof de focus naar de zakelijke markt met Red Hat Enterprise Linux. De laatste uitgave, Red Hat Linux 9, zag officieel het daglicht op 30 april 2004.

Intel Pentium II @ 350 MHz
64MB
Linux Redhat 6.2

Interactief opgesteld in de jaren 00 ruimte.